Hoe werkt de Code voor Duurzaamheidsreclame?
Bijgewerkt op: 5 februari 2023
Vanaf 1 februari 2023 is de Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR) in werking getreden. De CDR geldt voor alle duurzaamheidsreclame met daarin een duurzaamheidsclaim. Dit zijn milieuclaims en ethische claims. Het doel van de CDR is om ervoor te zorgen dat reclame-uitingen met duurzaamheidsclaims niet misleidend zijn en dat deze claims aantoonbaar juist zijn. Hoe zit het precies?
Misleidende duurzaamheidsclaims
Het moet direct duidelijk zijn waar de duurzaamheidsclaim betrekking op heeft en wat deze betekent. Als een duurzaamheidsclaim alleen betrekking heeft op een bepaald aspect van het product moet dit duidelijk worden vermeld. Ook bij het gebruik van woorden zoals ‘duurzaam’, ‘groen’ of ‘eco’ moet duidelijk worden aangegeven wat dit precies betekent. Naast mededelingen in de duurzaamheidsclaim kan misleiding ook ontstaan door het gebruik van afbeeldingen, logo’s of keurmerken. Het gaat dus om de totale indruk die de reclame-uiting wekt.
Veel ondernemers hebben duurzaamheidsambities en streven ernaar in de toekomst een doelstelling op dit gebied te halen. In de duurzaamheidsclaim moet het duidelijk zijn dat het gaat om een streven. De doelstelling moet objectief, verifieerbaar en haalbaar zijn en er moeten concrete plannen zijn om het doel te behalen. Adverteren met een streven dat niet haalbaar is, is misleidend.
In duurzaamheidsclaims mag een vergelijking met andere producten of bedrijven worden gemaakt. Het moet gaan om vergelijkbare producten en in de vergelijking moet duidelijk vermeld worden welke aspecten worden vergeleken. Ook mogen er duurzaamheidsaanduidingen en duurzaamheidssymbolen worden gebruikt. Daarbij moet duidelijkheid worden gegeven over de herkomst van de aanduiding of het symbool. Er mag geen verwarring ontstaan over de betekenis van de aanduiding of het symbool.
Aantoonbaarheid
Verder moeten alle duurzaamheidsclaims aantoonbaar juist zijn. De bewijslast ligt bij de adverteerder. De adverteerder moet de duurzaamheidsclaim met actueel bewijs kunnen onderbouwen. Als een duurzaamheidsclaim absoluter is geformuleerd worden er zwaardere eisen gesteld aan het bewijs. Omschrijvingen zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘schoon’ en ‘goed voor het milieu’ zijn absolute claims. Als je niet kunt aantonen dat deze claims juist zijn moeten deze claims niet worden gebruikt of in ieder geval worden genuanceerd.
Naleving
Bij de Reclame Codecommissie kan iedereen een klacht indienen over een reclame-uiting als diegene vindt dat deze in strijd is met de CDR. De commissie behandelt de klacht en zal uiteindelijk een uitspraak doen. Daarnaast focust de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) zich dit jaar op het voorkomen van misleidende informatie over de duurzaamheid van artikelen en diensten.
Onderwerpen
Heb je vragen over
dit onderwerp?
Neem dan contact op met onze expert.
Deel dit kennisartikel
Recente artikelen over dit onderwerp
-
Nieuwe regelgeving verplicht rapportage over CO2-uitstoot werknemers
Gepubliceerd op 6 mei 2024KennisartikelHeeft u meer dan 100 personen werkzaam bij uw organisatie? Dan moet u gaan voldoen aan het besluit Werkgebonden personenmobiliteit (WPM).
-
Green Deal: nieuwe wet- en regelgeving voor een circulaire en verantwoorde economie goedgekeurd
Gepubliceerd op 6 mei 2024De nieuwe duurzaamheidsregels verplichten het bedrijfsleven te versnellen richting een circulaire economie. Naast bij te dragen aan het milieu, biedt de ontwikkeling ondernemers ook zakelijke kansen en concurrentievoordeel.
-
De webshop voldoet niet aan de wettelijke informatieplichten, wel recht op schadevergoeding?
Gepubliceerd op 3 mei 2024KennisartikelDe Europese rechter heeft een uitspraak gedaan in een zaak waarin de ondernemer de overeengekomen dienst al heeft uitgevoerd, maar de consument niet heeft geïnformeerd over het herroepingsrecht.
-
Ontwikkelingen in Digital Commerce, Businessmodellen en Duurzaamheid
Gepubliceerd op 30 april 2024CategorieKitty Koelemeijer ging in deze podcast met Marlene ten Ham en Chiel van Leeuwen in op de nieuwste trends in digital commerce.