Met deze 5 tips zorg je voor een succesvol feestdagenseizoen

Gepubliceerd op: 31 oktober 2022
Bijgewerkt op: 31 oktober 2022
Geschreven door
Feestdagen Kerstpakketje In Handen Van Persoon 800X400

Het is nog geen september en de pepernoten liggen alweer in de winkel, kortom de feestdagen komen weer in het vooruitzicht. De coronacrisis heeft een flinke impact gehad op de Nederlandse retailsector, met deze kennis beloven er drukke e-commercetijden aan te komen. Tijd om je goed voor te bereiden.

Het jaar 2023:  opnieuw topdrukte tussen Black Friday en Sinterklaas

Tussen Black Friday en Pakjesavond zit dit jaar tien dagen. In deze periode verwachten we de piekdagen qua online bestellingen en bezorging. Door de Coronajaren zijn consumenten blijvend meer online gaan bestellen, hier komt de eindejaarsdrukte nog bovenop. Het opvangen van deze extra piek wanneer er al topcapaciteit wordt gewerkt, is hierdoor een stevige uitdaging voor zowel de fulfilmentcentra en de webwinkels als de bezorgers. Het gevolg: het op tijd leveren van alle Sintcadeaus (voor 5 december), kan problematisch worden, terwijl bezorging de volgende dag inmiddels als standaard wordt gezien en een belangrijke reden is om online te kopen.

Om alle klanten optimaal te kunnen bedienen, moet iedereen zich optimaal voorbereiden. Niet alleen de vervoerders en pakketbezorgers, maar ook de webshops. Het is voor alle webwinkels belangrijk om maatregelen te treffen om de drukte zo goed mogelijk te spreiden. Hiermee creëer je meer logistieke ruimte voor jezelf en voor de vervoerder. Het advies is dan ook om je marketingacties te spreiden en in de aanloop naar Black Friday niet meer enkel te concentreren op één dag, maar op meerdere dagen. 

5 marketing tips voor de feestdagen

  1. Wat zijn je prognoses voor de eindejaarspiek? Deel je verkoopprognose met de vervoerders, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.
  2. Maak een plan voor de belangrijke dagen, spreid je salesacties en haal ze naar voren.
  3. Help je klanten al vroeg eraan te denken hun Sinterklaasaankopen te doen en informeer ze om zoveel mogelijk bestellingen in één keer te bestellen.
  4. Om zeker te zijn van een aflevering, geef consumenten de mogelijkheid om de pakketjes af te halen in een winkel of bij een afhaalpunt.
  5. Probeer aan de verwachtingen van je klant te voldoen. Zorg ervoor dat consumenten hun bestelling kunnen volgen met een Track & Trace.

Belangrijke e-commerce feestdagen

  • Singles’ Day: zaterdag 11 november
  • Intocht Sinterklaas: zaterdag 18 november
  • Black Week: maandag 20 november t/m vrijdag 24 november
  • Cyber Monday: maandag 27 november
  • Sinterklaas: dinsdag 5 december
  • Kerstmis: maandag 25 en dinsdag 26 december

Onderwerpen

Deel dit kennisartikel

Recente artikelen over dit onderwerp

  • Vijf redenen waarom een duurzaamheidsstrategie onmisbaar is

    Gepubliceerd op 13 mei 2024
    Kennisartikel

    Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen e-commerce. Ondanks de brede toepasbaarheid van het onderwerp duurzaamheid is het vaak lastig om er grip op te krijgen én te houden. Waar begin je, wat zijn thema's die kansrijk zijn voor jouw organisatie, waar sta je nu, en hoe doe je het goed? Een duurzaamheidsstrategie helpt je organisatie om hier inzicht in te krijgen en een route voor de toekomst uit te stippelen.

    Duurzaamheid Trends Duurzame E Commerce 800X400
  • Instanties onderzoeken handelspraktijken Chinese platforms

    Gepubliceerd op 6 mei 2024

    Thuiswinkel.org vraagt met klem om onderzoek door de Nederlandse overheid naar de handelspraktijken en naleving van de consumentenwetgeving door nieuwe spelers die buiten de EU gevestigd zijn.

    Onderzoek Naar China
  • Het vakantiegeld komt er weer aan!

    Gepubliceerd op 1 mei 2024
    Kennisartikel

    Met de naderende uitkering van vakantiegeld in Nederland, staat de e-commerce sector op het punt om een stijging in bestellingen te verwachten. Als webshop is het van belang om je hier goed op voor te bereiden, maar hoe doe je dat?

    Pay Day!!! 800X400
  • Ontwikkelingen in Digital Commerce, Businessmodellen en Duurzaamheid

    Gepubliceerd op 30 april 2024
    Categorie

    Kitty Koelemeijer ging in deze podcast met Marlene ten Ham en Chiel van Leeuwen in op de nieuwste trends in digital commerce.

    Interview Man En Vrouw Podcast Gesprek 800X400